Hallux valgus

Hallux valgus is de benaming voor een standsafwijking van de grote teen. Het middenvoetsbeentje van de grote teen staat naar buiten maar de grote teen zelf wijst naar binnen. Dit wordt op de voet zichtbaar door een uitstekende knobbel aan de binnenkant van de voet. Deze knobbel kan zeer hinderlijk zijn tijdens het lopen en bovendien gaan ontsteken.

Oorzaken Hallux valgus

In veel gevallen is deze voetafwijking genetisch bepaald. Vaak is deze afwijking terug te zien binnen één familie. Andere oorzaken ziet men in het dragen van ongeschikt schoeisel. Denk daarbij aan schoenen met hoge hakken en smalle punten. Maar het kan ook het gevolg van een spreidvoet.

Klachten Hallux valgus

Bij een hallux valgus staat de grote teen naar buiten, richting de tweede teen, en staat het middenvoetsbeentje naar binnen gericht. Er kan een pijnlijke knokkel ontstaan, die vooral in de schoen veel klachten kan veroorzaken. Als een hallux valgus pijnloos is, is een operatie niet nodig. Als een pijnlijke knokkel ontstaat, kan de grote teen worden rechtgezet. Dit kan volgens verschillende methoden, waarbij de ernst van de hallux valgus bepalend is voor de keuze van de operatietechniek.

Behandeling Hallux valgus

Deze voetafwijking is goed te behandelen. Bij een eventuele verkeerde stand van de voeten kan worden geadviseerd om uw schoeisel aan te passen, eventueel met steunzolen. In de meeste gevallen is de teen zo erg vergroeid dat een operatie noodzakelijk is. Deze operatie heet een osteotomie.

Verwachtingen

U mag verwachten dat de teen qua stand wordt gecorrigeerd en de pijnlijke knokkel is verdwenen na de operatie. Wel moet u zich realiseren dat voetoperaties vaak als pijnlijk worden ervaren en het herstel vrij lang kan duren. De orthopedisch chirurg zal met u bespreken wat u van deze ingreep kunt verwachten.